Navigacija: Početak Korisne Informacije Zdravstveni saveti Fizička neaktivnost

Dom Zdravlja - Raška

Fizička neaktivnost

El. pošta Štampa PDF
Fizička  neaktivnost je faktor rizika za kardiovaskularna oboljenja,dijabetes tip 2,neke maligne neoplazme,osteoporozu, gojaznost, dislipidemiju,dok fizička aktivnost povoljno deluje na kardiovaskularni sistem,sto se posebno odnosi na fizički trening, koji se definise kao sistematska fizička aktivnost koja je na većem nivou od uobičajene fizičke aktivnosti.Fizički trening dovodi do hemodinamskih, morfoloških, metaboličkih, neurohormonalnih i psiholoških promena.

Hemodinamske promene se ogledaju u smanjenju sistemskog sistolnog i dijastolnog pritiska i usporavanju srčanog rada.

Morfološke promene se odnose na povećanje mišićne mase srca, sto dovodi do efikasnijeg rada srca.

Metabolicke promene se odnose na bolju osetljivost na insulin,povećava se nivoHDL i apoproteina A1, a smanjuje koncetracija LDL, VLDL i triglicerida,smanjuje adhezivnost trombocita i koagulabilnost krvi.

Neurohormonalne promene označavaju smanjenje aktivnosti simpatikusa,povećava se električna stabilnost srca,poboljšava funkcija endotela i pojačava sklonost vazodilataciji epikardnih koronarnih arterija.

Psihološke promene se ogledaju u povećanju emotivnog kapaciteta i postizanju emotivne stabilnosti, kao i motivisanosti za modifikaciju načina zivota.

 
PROGRAM FIZIČKOG TRENINGA

Tri su bitne komponente svakog fizičkog treninga;intenzitet,trajanje i učestalost.Intenzitet se posepeno povećava a osnovni kriterijumi su odsustvo malaksalosti, palpitacija ili bolovi u grudima.

Trajanje fizičkog vežbanja iznosi oko 30 min, a počinje zagrevanjem u trajanjem od 10 min, koje se sastoji od lakih gimnastičkih vežbi, i istezanja mišića ruku i nogu.Pešačenje je najprihvatljiviji oblik fizičkog vežbanja i za osobe iznad 60 godina brzina hodanja  je oko 3 kmh, a za osobe srednjih godina 4-5 kmh.Fizičko vežbanje se završava “hlađenjem” u trjanju od 10 min, a sastoji se od istezanja mišića i lakih gimnastičkih vežbi.

Ucestalost fizičkog vežbanja je najmanje  tri puta nedeljno.